כוח |
השאלה המתבקשת היא, למה לא לנסוע כל הזמן במהירות המירבית, כלומר בהילוך הגבוהה ביותר? אבכן, אי-אפשר לקבל הכל בלא כלום! אז מה נותנים כאשר מרוויחים במהירות?
דמינו לעצמכם שני רוכבי אופנים המגיעים לגבעה תלולה. משה ודוויד שניהם בהילוך שלישי, כיוון ששניהם נוסעים מהר. דוויד מוריד הילוך, לשני, אבל משה מחליט להשאר בהילוך שלישי,
כיוון שהוא יודע שההילוך השלישי מאפשר לו לנוע מהר יותר והוא רוצה להגיע לראש הגבעה כמה שיותר מהר.
דוויד כעת נוסע בחצי המהירות, כיוון שהוא כרגע הוריד הילוך ומשה חולף על פני במהירות. ככל שמשה עולה גבוה על הגבעה ככה הוא מרגיש שלרגלים שלו קשה יותר ויותר לסובב את הדוושות. הוא
מתחיל להאט ולבסוף עוצר כיון שזה כבר קשה מדי בשבילו. דוויד, באיטוית אך בבטיחה, חולך על-פני משה ומגיע לראש הגבעה לפני משה שעצר באמצע הדרך.
אז מה קרה פה? אם רק משה היה יכול להשמיך לדווש באותו קצב, הוא היה מנצח את דוויד במרחק רב! כל פעם שדוויד היה מדווש סיבוב אחד הגלגל האחורי שלו היה עושה 2 סיבובים, אבל הגלגל
האחורי של משה היה עושה 4 סיבובים. פי 2 יותר מדוויד!
דוויד הבין שעליו לנצל רק חצי מהאנרגיה, על כל סיבוב של הדוושות, שמשה מנצל כיוון שמשה מתקדם פי 2 יותר רחוק על כל סיבוב של הדוושות. בגלל זה משה התעיף, כיוון שאת הדוושות שלו היה
קשה לסובב. במילים אחרות סיבוב הדוושת שלו דרש יותר כוח מאשר סיבוב הדוושת של דוויד. האם אפשר להסיק מכאן שדוויד ניצל פחות אנרגיה מאשר משה כאשר עלה על הגבעה? לא! נסביר למה?
דוויד מנצל רק חצי מהאנרגיה על כל סיבוב של הדוושות, אבל זה רק בגלל שהוא עובר חצי המרחק על כל סיבוב של הדוושות. לכן על דוויד לדווש פי 2 יותר פעמים כדי להגיע לראש הגבעה. קיבלנו
שדוויד ומשה בעליה על אותה גבעה ינצלו אותה אנרגיה גם אם הם נוסעים בהילוכים שונים.
השורה התחתונה היא, כאשר מרוויחים במהירות (או במחרק), מפסידים בכוח. את הדוושות יותר קשה לסובב. ניתן להרוויח במרחק או במהירות, אך לא את שתיהם בו זמנית.
|
|
|
|
|
© כל הזכויות שמורות למערכת המידע איתן
|
|